گیربکس چیست؟۱

گیربکس چیست؟

اگر بخواهیم به ساده‌ترین شکل ممکن برای شما توضیح دهیم، گیربکس یکی از اجزای داخلی اتومببیل است شامل تعدادی چرخ دنده است که همگی درون یک محفظه قرار گرفته‌اند و
وظیفه آن تغییر سرعت و گشتاور وسیله نقلیه و انتقال انرژی از یک قسمت به قسمت دیگر است .

در تعریف عامیانه گیربکس همان جعبه دنده است، به طورر معمول گیربکس ها دارای ۴ الی ۵ دنده برای حرکت به سمت جلو هستند؛ یک دنده برای حرکت به سمت عقب و یکی هم برای حالت خنثی(خلاص) در نظر گرفته شده است.
گیربکس های نسل جدید اما همگام با پیشرفت تکنولوژی تتغییر کرده‌اند و ما شاهد گیربکس های ۶ الی ۷ حالته هستیم که به صورت دستی و یا اتوماتیک تولید و به بازار عرضه شده ‌اند.

مجموعه گیربکس فرحزاد در خدمت شماست تا با ارائه و تعمیر گیربکس اتوماتیک اتومبیل شما تتجربه‌ی رانندگی بدون تنش را برای شما به ارمغان بیاورد.

 

گیربکس چیست

گیربکس چیست

در ادامه به معرفی انواع مختلف گیربکس می‌پردازیم، با ما همراه باشید.

انواع گیربکس

به طور کلی گیربکس ها به دو گروه : دستی و اتوماتیک تقسیم می‌شوند، با توجه به اینکه گیربکس های اتوماتیک امروزه طرفداران بسیاری پیدا کرده‌اند، اما گیربکس های دستی هم هچنان طرفداران خود را حفظ کرده‌اند،
طرفداران قدیمی که معتقدند هرگز سمت گیربکس های اتوماتیک نمی‌روند!

گیربکس های دستی

گیربکس های دستی به دو گروه مش ثابت و مش کشویی تقسیم می‌شوند.
در گیربکس های مش کشویی از چرخ دنده های ثابت استفاده شده است، و دارای حرکتی آزادانه هستند به همین دلیل برای انتقال انرژی از یک سرعت به سرعت دیگر به کمک راننده خودرو نیاز دارند؛
به این معنی که راننده باید دور موتور متناسب با موقعیت اتومبیل خود و جاده را تشخیص داده و دنده را تغییر بدهد. اگر این عمل توسط راننده به درستی صورت نگیرد در زمان انتقال، چرخ دنده ها با یکدیگر برخورد می‌کنند
و صدای ناهنجاری که ناشی از ساییدن چرخ دنده ها به یکدیگر است به گوش می‌رسد.

گیر بکس دستی

گیربکس چیست

و اما گیربکس های مش ثابت که دارای چرخ دنده های مارپیچ هستند، معمولا در ماشین آلات کشاورزی و یا ماشین های مسابقه‌ای از آنها استفاده می‌شود. علت این استفاده آن است که چرخ دنده های مارپیچ یا دوتایی مارپیج این گیربکس ها به طور منظم و با حالتی مورب،
دائما با یکدیگر برخورد دارند؛ دراین گیربکس ها از اجزایی به نام حلقه های هماهنگ شده استفاده می‌شود که باعث می‌شود در هنگام تغییر دنده انتقالاز یک دنده به دنده دیگر بسیار نرم تر از گیربکس های مش کشویی صورت گیرد.

گیربکس های اتوماتیک

گیربکس های اتوماتیک شامل گیربکس های AMT ، CVT، DCT ، AT ، AR ، AL4 هستند که در ادامه متن به معرفی این گیربکس ها می‌پردازیم.

گیربکس AT

گیربکس های AT (مبدل گشتاور)

گیربکس AT که اولین بار توسط کمپانی بیوک و در سال ۱۹۴۸ ساخته شدند به عنوان پر مصرف ترین و به صرفه ترین نوع گیربکس شناخته می‌شوند.
این گیربکس ها از سه بخش اصلی تشکیل شده‌اندکه شامل: ۱- مبدل گشتاور- ۲- مجموعه کلاچ ها و دنده های سیاره ای – ۳ – سیستم کنترل کننده هیدرولیکی یا ولوبادی یا ساعتی می‌باشد.
اگر می‌خواهید نرم ترین تعویض دنده را تجره کنید این نوع گیربکس بهترین انتخاب برای شماست. این گیربکس در خودرو هایی مانند BMW سری هفت به کار رفته است.

 

گیربکس AT (مبدل گشتاور)

گیربکس چیست

گیربکس DCT

گیربکس های DCT (دبل کلاچ)

این نوع گیربکس ها در دو نوع دبل تر و دبل خشک طراحی شده‌اند، در گیربکس های دبل کلاچ تعویض دنده نسبت به سایر گیربکس های اتوماتیک سریعتر انجام می‌گیرد ودلیل این اختلاف سرعت این است که دنده های زوج و دنده های فرد کلاچ آ« از یکدیگر جدا هستند.
یکی دیگر از دلایل بالا بودن سرعت تعویض دنده این است که دنده ها از قبل و به صورت پیش‌فرض برای گیربکس تعریف شده‌اند.

یکی از ضعف های گیربکس های DCT کلاچ های دوتایی آن است، که در اثر اصطکاک و بالارفتن بیش از حد دمای کلاچ خیلی زود فرسوده می‌شوند؛ البتته این فرسودگی کلاچ بعد از کیلومتر تعیین شده نسبت به نوع و برند خودرو متفاوت است.

 

گیربکس DCT (دبل کلاچ)

 

گیربکس های CVT (زنجیری)

گیربکس های CVT شامل دوفولی ورودی و خروجی هستند که با فشار مستقیم روغن منبسط و منقبض می‌شوند؛ و این انبسطا و انقباض باعث حرکت حرکت، دورگیری و شتاب گیربکس می‌شود. این گیربکس ها جز گیربکس هایی هستند که دنده ندارند
و آرامش بسیاری را برای راننده به ارمغان می‌آورند. این گیربکس ها مستقیما با فشار روغن کار می‌کنند اما در گیربکس های CVT و AT  علاوه بر فشار روغن صفحات، کلاچ ها، دنده ها و پیستون ها و سوپاپ هم نیز درگیر می‌شوند.

این نوع گیربکس ها که با عنوان گیربکس های بدون دنده یا دنده بی نهایت هم شناخته می‌شوند اولین بارتوسط شرکت نیسان تولید شد و پس از تعدادی دیگر از برند ها مانند رنو و حتی بنز هم از این گیگربکس استفاده کردند.
(کمپانی بنز از این گیربکس در یکی از مینی ون های خود استفاده کرده است)

استهلاک گیربکس CVT نسبت به سایر گیربکس ها کمی بیشتر است، به این دلیل که زنجیر ها و فولی هایی که در این گیربکس قرار دارند دو قطعه نسبتا محکم هستند که در اثر سایش و اصطکاک مداوم براده تولید می‌کنند و این براده ها وارد روغن شده
و در گیربک سبه حرکت در‌ می‌آیند و در نهایت باعث فرسودگی گیربکس می‌شوند.
گیربکس چیست

همانطور که گفته شد از این گیربکس بیشتر در ماشین های برند رنو، نیسان و برند های چینی مانند ام وی ام استفاده می‌شود؛ که در کشور ما آمار بیشترین خرابی را دارند.
هنگامی که گیربکس CVT خراب شود، در صورتی تعمیر غیر اصولی و غیر خرفه‌ای ممکن ست به کل غیر قابل مصرف شود و مجبور شوید یک گیربکس دیگر برای اتومبیل خود خریداری کنید،
ما در مجموعه گیربکس فرحزاد این اطمینان را به شما می‌دهیم که پس از یکبار تعمیر یا تعویض گیربکس تا مدت زیادی دیگر راهتان به تعمیرگاه نخواهد افتاد.

با توجه به اینکه عمده فرسودگی این نوع گیربکس در اویل پمپ (مخزن روغن)  آن رخ می‌دهد بهتر است که هر ۲۵ الی ۳۰ هزار کیلومتر نسبت به تعویض روغن و هر ۸۰ الی ۹۰ هزار کیلومتر برای سرویس کلی گیربکس اقدام کنید.

گیربکس CVT

گیربکس CVT (زنجیری)

گیربکس چیست

امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد؛ در مقاله های بعدی راجع به گیربکس های AR ، AL4  وAMT صحبت خواهیم کرد، ممنون که با ما همراه هستید.

گیربکس چیست

فراموش نکنید که می‌توانید از طریق شماره ۰۹۱۲۶۴۴۸۲۱۸ با ما در تماس باشید.

گیر بکس چیست